متن استاتیک شماره 70 موجود نیست
  • 1403/05/20
  • - تعداد بازدید: 57
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
نشست سرپرست مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی شیراز در مورد عملکرد 5 ماهه سال 1403

نشست سرپرست مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی شیراز در مورد عملکرد 5 ماهه سال 1403

طی مصاحبه با دکتر محمدحسن کشاورزی سرپرست مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی شیراز در مورد فعالیتهای آموزشی این مرکز در 5 ماهه سال 1403  گفتگو شد . ایشان ضمن برشمردن فعالیت واحدها افزودند که نتایج اقدامات و فعالیت های آموزشی زود بازده نمی باشد اما تصمیماتی در این مدت اتخاذ گردیده که اهم آنها به شرح زیر می باشد:

واحد توانمندسازی:

  • بازبینی در محتوا و طول مدت دوره فلوشیپ آموزش پزشکی ( طول دوره از سه هفته حضوری به یک هفته حضوری و دو هفته مجازی تغییر یافت) به محتوای دوره نیز علاوه بر مطالب اصلی آموزش پزشکی ( روش های نوین تدریس/ روشهای نوین ارزشیابی / برنامه ریزی درسی ) مطالب  جدیدی نیز اضافه گردید/ برنامه و پیشنهاد دریافت  شهریه دوره  در نظر گرفته شد/ جلسه با نماینده دستیاران در خصوص مسائل و مشکلات آموزش دستیاری و دوره های توانمندسازی دستیاران انجام شد/ برگزاری سلسله کارگاههای کشوری اعتباربخشی "مجازی" با همکاری دبیرخانه شورای گسترش وزارت بهداشت  با توجه به اینکه اجرای صحیح فرایند اعتبار بخشی  و اثر بخشی آن در حفظ و ارتقاء کیفیت خدمات، منوط به مشارکت فعال و آگاهانه همه کارکنان دانشگاهها می باشد لذا بر همین اساس تفاهم نامه ای میان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دبیرخانه شورای گسترش وزارت بهداشت  منعقد گردید. با توجه به مفاد این تفاهم نامه دوره بلند مدت کشوری اعتباربخشی به صورت مجازی از تاریخ 12/12/1402 الی 27/3/1403 طی 29 جلسه آموزشی 2 ساعته با حضور مدرسین کشوری در حوزه اعتبار بخشی با همکاری مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شیراز و دبیرخانه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور به صورت مجازی برگزار شد . در ابتدای دوره پس از ثبت نام (917 نفر)پیش آزمون برگزار گردید و کلیه اسلایدهای آموزشی و سخنرانی مدرسین مربوطه ضبط و در سایت مرکز مطالعات شیراز جهت استفاده شرکت کنندگان آپلود گردید. در شبکه پیام رسان داخلی "بله" یک گروه اعتبار بخشی ایجاد که کلیه خبرها، پیام ها و تکالیف از طریق آن به اطلاع شرکت کنندگان رسانیده می شد. در پایان دوره پس آزمون و نظرسنجی انجام و گواهی مدرسین  و شرکت کنندگان صادر گردید.

اعتباربخشی :

  •  تشکیل کارگروه های جدید در حوزه اعتباربخشی موسسه ای، برنامه ای و بیمارستانی و تعیین مسئولین هر حوزه/ وضعیت سنجی اعتباربخشی در حوزه های مختلف و برنامه ریزی، تعیین اولویت ها، مشاوره با گروه ها و ارائه برنامه آموزشی/ بازدید از بیمارستان مسلمین شیراز (سپاه پاسداران) و سید الشهداء جهرم جهت اعتباربخشی و اخذ مجوز آموزشی/ هماهنگی با مدیریت مرکز آموزشی – درمانی نمازی جهت بررسی وضعیت آموزشی و چالش های آموزشی و ارزشیابی دانشجویان در عرصه بالین/ مکاتبه با کلیه دانشکده ها و گروه های آموزشی و مراکز آموزشی- درمانی  جهت معرفی نماینده تام الاختیار جهت شبکه سازی

جشنواره مطهری و ایده های نوآورانه :

  • حضور پررنگ اساتید و کارشناسان در بیست و پنجمین  همایش کشوری آموزش علوم پزشکی – تهران اردیبهشت ماه  1403 با  ارائه 10 مقاله در قالب سخنرانی و پوستر/ برپایی غرفه کلان منطقه 5/ برگزاری کارگاه کشوری شبیه سازی در آموزش پزشکی

ارزشیابی :

  • مشاوره با اساتید و صاحب نظران در خصوص راهکارهای راه اندازی ارزشیابی 360درجه به ویژه در گروه های بالینی ( با حضور معاون امور هیات علمی دانشکده پزشکی )/ پیگیری رفع موانع فنی و نرم افزاری سامانه ارزشیابی دانشگاه و حرکت از سامانه صبا به سامانه طبیب/ جداسازی ارزشیابی اساتید واحد بین الملل از واحدهای شیراز/ پیش نویس آئین نامه نظارت ارزشیابی دانشجو تهیه که پس از تکمیل و تایید نهایی به دفاتر توسعه و دانشکده ها ارسال می گردد.

برنامه ریزی درسی :

  • برگزاری جلسات شورای مرکزی دفاتر توسعه آموزش در دانشگاه / ابلاغ ماموریت ویژه به دانشکده ها در جهت رشد و بالندگی دانشکده ها / حضور در همایش کشوری آموزش پزشکی و جشنواره شهید مطهری و ارسال مستندات/ ایده های نو آورانه دانشجویی/ برگزاری جلسات رشد و بالندگی در دانشکده/ تشکیل کمیته های دانشجویی در دانشکده ها و جمع آوری ایده های دانشجویان در زمینه های مختلف آموزشی/  تدوین برنامه های عملیاتی دانشکده ها ( سال 1403 ) منطبق برآئین نامه جدید شرح وظایف EDO ها ( آئین نامه 9 ماده ای) (جمع آوری برنامه ها) / ابلاغ آئین نامه جدید شرح وظایف edo ها / شناسایی مشکلات، چالش های و کمبودها در دانشکده ها از طریق مکاتبه با دانشکده ها و جمع آوری کلیه گزارش ها / راه اندازی کار آموزی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری آموزش پزشکی با EDO و مراکز آموزشی درمانی/ تدوین فرآیندهای آموزشی جشنواره شهید مطهری توسط اعضای هیات علمی دانشکده ها

کمیته دانشجویی:

  • اعلام فراخوان به تمامی دانشکده ها جهت معرفی دانشجویان علاقه مند و فعال و حوزه توسعه آموزش/ برگزاری اولین جلسه مجمع عمومی با حضور تمامی دانشجویان معرفی شده از دانشکده های مختلف/ انتخاب دبیر و اعضای فعال جهت تشکیل کمیته توسعه دانشجویی سال 1403/ تدوین برنامه عملیاتی مبنی بر تهیه فصلنامه، ارائه ده ایده برتر نوآورانه آموزشی و برگزاری سه کارگاه در حوزه آموزش پزشکی/ تشکیل کمیته مشورتی توسعه آموزش علوم پزشکی با حضور دانشجویان دکتری آموزش پزشکی/ اعلام فراخوان به کلیه دانشگاه ها و دانشکده های کلان منطقه 5 جهت معرفی دبیر و عضو فعال کمیته دانشجویی به منظور برگزاری انتخابات شورای مرکز وزارت بهداشت.

دانش پژوهی:

  • حذف مدارک و مستندات فیزیکی پرونده های متقاضی ارتقا در مرکز با مکاتبه با کلیه دانشکده ها/ برگزاری 2 جلسه و طرح 10 پرونده تا کنون در سال جدید

ارتباطات سازمانی:

  • برگزاری 3 جلسه با کارکنان به صورت عمومی و پاسخگویی به مسایل مربوط به آنان به صورت خصوصی/ در راستای ارتقاء روابط بین الملل در حوزه آموزش پزشکی با معاونت بین الملل دانشگاه جلسات هماهنگی و رایزنی جهت جذب دانشجوی بین الملل در مقاطع Ms و PhD آموزش علوم پزشکی برگزار گردید/ عقد تفاهم نامه همکاری مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی با دانشگاه  آزاد کازرون و بیمارستان مسلمین/ انجام پژوهش در حوزه ارزشیابی و آموزش دانشجویان بین الملل با همکاری مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی/ همکاری در تدوین برنامه سلامت معنوی با معاونت آموزشی / برگزاری سه جلسه هماهنگی و برنامه ریزی/ بررسی محتوای دوره و تعیین گروه هدف

پژوهش در آموزش و مرکز تحقیقات آموزش بالینی :

    • عقد تفاهم نامه بین مرکز تحقیقات آموزش بالینی با مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد کازرون/  عقد تفاهم نامه بین مرکز تحقیقات آموزش بالینی با بیمارستان مسلمین شیراز ( نیروی زمینی سپاه پاسداران)/ تعیین و به روزرسانی اولویت های پژوهش در آموزش/ طبق جلسات برگزار شده با دانشکده ها جهت اجرای فرآیندهای برتر کشوری و رسیدن به نتایج مطلوب در اجرای این فرآیندها و همچنین استفاده از ظرفیت های اساتید مرکز تحقیقات جهت برگزاری کنگره ها و کارگاه های آموزشی و همچنین جهت تدوین طرح های پژوهشی اولویت های پژوهش در آموزش به روزرسانی گردید/ بازنگری و تدوین شیوه نامه پژوهش در آموزش

تشکیل کمیته مشاورین تخصصی در عرصه علوم بالین و علوم پایه:

از اقدامات موثر در راستای سیاستگذاریهای آموزشی در حوزه علوم بالین وعلوم پایه بهره مندی بیشتر از ظرفیت اعضای هیات علمی متخصص این حوزه ها می باشد. با تشکیل این کمیته ضمن تاکید بر حضور و همکاری اساتید متخصص، بر راه اندازی اتاق فکر مرکز مطالعات و توسعه تاکید شد و بر اساس رشته های تخصصی اعضاء تصمیمات زیر اتخاذ گردید: 

  • راه اندازی سیستم پیامکی ارزشیابی استاد/ نمره 25/0 یا 5/0در ارتقاء اعضای هیات علمی / وضعیت ارزشیابی دستیاران

همچنین انتصاب 5 مشاور در حوزه بالینی (خانم دکتر وحدانی،آقای دکتر نقش زن،آقای دکتر محمدکریمی،آقای دکتر عظیمی،آقای دکتر عزت زادگان) و 1 مشاور در حوزه علوم پایه (آقای دکتر کاوه)

گروه آموزش پزشکی:

  • تغییر و به روزرسانی پورتفولیوی دانشجویان دکتری آموزش پزشکی به صورت عملکرد محور/ دوشنبه های رشد و بالندگی با هدف پاسخگویی، بررسی مسائل و مشکلات گروه به صورت منظم هر دوشنبه از ساعت 10 الی 12 / برنامه ریزی جهت انجام پایان نامه های مسئله محور آموزشی: انجام مکاتبه با دانشکده های مختلف مبنی بر ارائه پیشنهادات، چالشها و مسائل آموزشی جهت بررسی در قالب پایان نامه های تحصیلات تکمیلی/ تشکیل کمیته پیگیری و گزارش پایان نامه های دانشجویی / تخصیص یک روز در هفته جهت بررسی عناوین پایان نامه و پرپوزال های دانشجویان تحصیلات تکمیلی/ بازنگری کلیه طرح دروس مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری آموزش پزشکی

راه اندازی واحد فناوریهای نوین در آموزش پزشکی:

  • طراحی پایان نامه های مقاطع ارشد و دکتری آموزش پزشکی با موضوعیت هوش مصنوعی/ برگزاری 3 جلسه با مدیریت آمار و فناوری دانشگاه در خصوص را ه اندازی واحد هوش مصنوعی در آموزش پزشکی/ طراحی سالن جلسات هوشمند/ بروزرسانی تجهیزات و امکانات آموزشی مرکز

مرجعیت علمی:

  • انجام هماهنگی با کلان منطقه 5 و ناظر وزارت جهت برگزاری سمینار کشوری هم اندیشی در خصوص آینده پژوهی در حوزه آموزش و سلامت/ انجام هماهنگی با کلان منطقه 5 و ناظر وزارت جهت برگزاری سمینار کشوری هم اندیشی در خصوص مرجعیت علمی و مزیت رقابتی/ ایجاد اتاق فکر مرجعیت علمی در کلان منطقه 5 با راه اندازی شبکه اجتماعی بله با حضور کارشناسان و مدیران

 

در ادامه دکتر کشاورزی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی شیراز ، از همه دلسوزان و علاقمندان به حوزه آموزش جهت همکاری و همراهی در فعالیت های آموزشی دعوت بعمل آوردند. همچنین ایشان از مساعدت معاون محترم آموزشی دانشگاه جناب آقای دکتر افشین امینی و پرسنل       زحمت کش و خدوم مرکز قدردانی نمودند.

  • گروه خبری : اخبار مرکز مطالعات
  • کد خبری : 106334
کلیدواژه