متن استاتیک شماره 70 موجود نیست
معرفی آموزش پزشکی جامعه نگر و پاسخگو
مهمترین اهداف دانشگاه های علوم پزشکی، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد و ارائه ی خدمات بهداشتی درمانی متناسب با نیازهای جامعه با توجه به امکانات و شرایط موجود می باشد.
در دنیای امروزی نظام آموزش پزشکی باید در جهتی توسعه یابد که بتواند ضمن بهره گیری از جدیدترین دستاوردهای علمی جهان، با نیازهای جامعه نیز سازگار باشد. استفاده از نظام آموزش پاسخگو یکی از مهمترین راه های دستیابی به این هدف بزرگ است.
فدراسیون جهانی آموزش پزشکی در سال 1988 در ادینبورگ با توجه به لزوم توجه در آموزش پزشکی 12 گام اساسی برای اصلاح آموزش پزشکی را پیشنهاد کرد که آموزش پزشکی پاسخگو از جمله ی آن می باشد.
WHO در سال 1995 تعریف مشخصی از پاسخگویی در دانشگاه های پزشکی را ارائه داد:
"لازم است دانشکده های پزشکی آموزش، تحقیقات و فعالیت های خدماتی خود را به سمت پاسخ دادن به اولویت های سلامت جامعه، منطقه یا ملیت هدایت نماید. اولویت های سلامت باید توسط مشارکت دولت ها، سازمان های سلامت، متخصصین سلامت و مردم مشخص شود"
کشور ایران نیز در سال 1364 با ادغام آموزش پزشکی و ارائه ی خدمات سلامت در یک وزارت خانه و تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اولین گام در جهت آموزش پزشکی بر اساس پاسخگویی به نیازهای جامعه را برداشت.
از جمله نتایج استراتژی ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می توان به طور نمونه به چند مورد اشاره کرد:
1-گسترش چیدمان و محیط های آموزشی
2- اجرای دوره ی چرخشی آموزش خدمات اولیه ی بهداشتی برای تمام دانشجویان پزشکی
3- تغییر کوریکولوم بر اساس اولویت های جامعه
4- تاکید بر ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری ها و رویکرد مدیریت خطر
5- مشارکت سایر بخش های درگیر سلامت در سیاست گزاری، برنامه ریزی، اجرا و بازبینی برنامه ها
در آبان ماه سال 88، به دستور جناب آقای دکتر ایمانیه، رئیس محترم وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شورایی تحت عنوان شورای هماهنگی آموزش و سلامت (شورای آموزش پاسخگو)، فعالیت خود را آغاز کرد.
این شورا به منظور
"بهره وری هر چه بیشتر از ظرفیت های طرح ادغام در ارتقاء کیفیت آموزش جهت ارائه ی خدمات سلامت مطلوب و متناسب با نیازهای جامعه و انجام پژوهش های کاربردی" تشکیل گردید.
اعضای شورای راهبری آموزش پزشکی جامعه نگر و پاسخگو: