متن استاتیک شماره 70 موجود نیست
حیطه برنامه ریزی درسی
واحد مشاوره و راهنمایی اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز
مقدمه :
راهنمایی، و مشاوره از ارکان آموزش پزشکی است و عبارت است از: یک کوشش تعلیم و تربیتی که اساتید در انجام وظایف طراحی برنامه های درسی ، انتخاب روش های تدریس و ارزشیابی دانشجو در سطوح مختلف انجام می دهند .این اقدامات ممکن است، تحت تأثیر عوامل بسیاری از قبیل عدم بینش کافی، تجارب ناکافی، فشار برای تغییر، ناسازگاری در روابط انسانی با همکاران و دانشجویان ، عدم ارزشیابی صحیح از کار، و مشکلات عدیده در ارزشیابی داشجویان قرار گیرند که این عوامل مانع از آن است تا اساتید، بتوانند با به کار گرفتن استعداد فردی خود به موفقیت نائل آیند. وظیفه ی راهنمایی در مرکز مطالعات، کمک و یاری به اساتید و مربیان در انجام وظایف مختلف در فیلد های مختلف از قبیل کلاس درس و دانشکده ، آزمایشگاه ، درمانگاه ، بیمارستان و سایر جایگاه های سلامت است . برخی از اساتید برای آزاد ساختن آن ها از مسائل و مشکلات، و یاری به آن ها در به کار گرفتن استعدادها، در جهت بهبود وضع کارشان نیاز به مشاوره و راهنمایی دارند. اهمیت و ضرورت نظارت و راهنمایی، تنها به راهنمایی و کمک نظری به اساتید خلاصه نمی شود بلکه با مشارکت در مداخلات آموزشی و اصلاح شیوه و روش ها بر اساس نیاز جامعه ، تکنولوژی روز و شیوع بیماری های واگیردار و غیر واگیردار به اساتید کمک میکنیم .
برنامه مشاوره در برنامه های درسی
برنامه مشاوره در برنامه های درسی در مرکز مطالعات با همکاری دفاتر توسعه آموزش در دانشکده ها اجرایی می شود. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه در طراحی و اجرای برنامه ریزی جهت مشاوره در برنامه های درسی با دفتر توسعه آموزش در دانشکده ها و واحد توسعه در بیمارستان های آموزشی تعامل سازنده داشته و در جهت اجرای بهینه آن ساختارمندی و انعطاف پذیری را یر لوحه کار خود قرار میدهد . بر این اساس مصوبات (مواد وتبصره) زیر بر فعالیت آنها مشارکت و نظارت مینماید.
ماده یک : دفاتر توسعه در دانشکده ها و بیمارستان ها به عنوان خط اول تماس با اساتید بوده و با توجه به توانمندی های کارشناسان ومدیر دفتر ، آنها را در راستای انجام وظایف با توجه به گایدلاین ها و دستور العمل های مرکز توسعه راهنمایی مینماید.
تبصره یک:مواردی که نیاز به مشاوره تخصصی دارد، با تکمیل فرم مشاوره و ارسال به مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی مشاوره حضوری یا آنلاین را درخواست مینماید.
تبصره دو: حضور عضو هیات علمی مرکز مطالعات جهت مشاوره تخصصی در برنامه های درسی الزامی است.
تبصره سه : حضور کارشناس واحد مرکز مطالعات در مشاوره تخصصی در برنامه های درسی برنامه ریزی الزامی است.
تبصره چهار : در صورت نیاز به مداخله، در محیط آموزشی مراتب انجام کار و صورت جلسه به دفتر توسعه ارسال می شود.
تبصره پنج : در صورت وجود ناسازگاری در محیط و وجودی مشکل رفتاری نیاز به حضور روانشناس آقای دکتر مانی جهت حضور در جلسه دعوت بعمل می آید.
تبصره شش : مشاوره به صورت فردی و در خواست عضو هیات علمی و گروهی بنا به در خواست گروه اموزشی درخواست میشود در صورت درخواست توسط گروه حضور نماینده مرکز مطالعات الزامی است.
تبصره هفت : کارشناسان دفاتر توسعه در بیمارستان مشکلات اساتید ودانشجویان را به دفاتر توسعه در بیمارستان منعکس میکنند ودفاتر توسعه در دانشکده طبق مواد وتبصره های فوق اساتید را راهنمایی وهدایت میکنند.
تبصره هشت : نشست مشورتی کارشناسان مرکز مطالعات و دفتر توسعه در دانشکده و بیمارستان برای پیگیری نتایج مشاوره ها به صورت فصلی الزامی و به طور ماهیانه اختیاری است .
وظایف و فعالیت های نظارتی در مشاوره در برنامه های درسی
بر اساس ماده یک مرکز مطالعات بایستی برای تمام فعالیت های پیرامون برنامه درسی گایدلاین و دستور العمل لازم را طراحی و به کارشناسان دفاتر توسعه برای کاربرد آنها آموزش بدهد. و بر اساس تبصره یک این ماده مواردی که نیاز به مشاوره تخصصی دارد، با تکمیل فرم مشاوره و ارسال به مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی مشاوره حضوری یا آنلاین را درخواست مینماید.
موارد ذیل را در فعالیت های دفاتر توسعه در ارتباط با مشاوره در برنامه های درسی مورد نظارت وپایش مرکز مطالعات قرار میگیرد .
وظایف : طراحی دستور العمل های لازم جهت مشاوره در زمینه طراحی آموزشی ، تدوین و بازنگری برنامه های درسی ، تهیه لوگ بوک و ارزشیابی دروس
فعالیت های نظارتی : وجود دستور العمل های لازم در مرکز و دفاتر توسعه و بازنگری سالیانه به تایید مدیر مرکز مطالعات
وظایف : آموزش به کارشناسان مرکز ودفاتر توسعه در جهت پاسخگویی به نیاز اساتید و دانشکده ها
فعالیت های نظارتی : تعداد برنامه های آموزشی جهت کارشناسان به صورت فصلی چهار مرتبه در سال است.
وظایف : کمک و مشاوره به اساتید جوان در طراحی آموزشی و انتخاب استراتزی های مناسب در محیط آموزشی
فعالیت های نظارتی : تعداد برنامه های مشاوره فردی یا گروه های آموزشی نسبت به کل برنامه های آموزشی در واحد برنامه درسی بالای 30% باشد.
وظایف : مشارکت در انجام مداخلات آموزشی به منظور ارتقاء توانمندی عملی اعضای هیات علمی
فعالیت های نظارتی : تعداد برنامه های مداخلات آموزشی به منظور ارتقاء توانمندی عملی اعضای هیات علمی به کل مشاوره های تخصصی بالای 20% باشد.
لازم به ذکر است که این فعالیت های بصورت ماهیانه توسط کارشناس واحد برنامه درسی EDC مورد بررسی قرار گرفته و سپس به مسئول واحد برنامه درسی و به مدیر EDC گزارش داده خواهد شد.
برنامه روز های مشاوره جهت دانشکده ها در سال 1403
روز هفته |
مشاور |
موضوع مشاوره |
پیگیری |
شنبه |
دکتر بذرافکن(استاد پیشکسوت آموزش پزشکی) و دکتر کشاورزی |
تدوین برنامه درسی،طرح درس،راهنمای مطالعه و بازنگری برنامه درسی |
عباسی |
یک شنبه |
دکتر امینی |
آموزش مبتنی بر شواهد |
عباسی |
دوشنبه |
دکتر فقیهی |
مطالعات کیفی |
عباسی |
سه شنبه |
دکتر زارع |
دانش پژوهی و اقدام پژوهی |
عباسی |
چهارشنبه |
دکتر مانی |
مشکلات محیط آموزشی (دانشکده ، فیلد های عملی ) |
عباسی |
دوشنبه |
دکتر حیات |
طراحی تحقیق |
عباسی |
دفاتر توسعه در دانشکده ها بر اساس جدول فوق می توانند با تماس با آقای عباسی برای خدمات مشاوره وقت تعیین کنند.
درخواست مشاوره
نمونه فرم مشاوره و نظارت
تاریخ :
خانم/ آقای / دانشکده .............................. در خواست مشاوره
اهمیت نظارت بر فرآیندهای آموزشی دانشگاه
از آن جایی که هر سازمان جهت تحقق اهدافی باید تابع موازین و مقرراتی باشد اعمال کنترل و نظارت در فعالیت های آموزش دانشکده ها نیز ضروری است. بهویژه درسازمانهای آموزشی که اهداف متعددی در آن دنبال می شود و پیچیدگی در آموزش و تدریس در آن بیش از هر سازمان دیگری به چشم می خورد ،مرکز مطالعات و توسعه آموزش در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خود مقید به نظارت در دفاتر توسعه دانشکده و بیمارستانها می داند و برای این نظارت مستمر برنامه نشست مشورتی کارشناسان مرکز مطالعات و دفتر توسعه در دانشکده ها را طبق جدول زیر اجرا می نماید .(سال1403)
نشست مشورتی کارشناسان مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و دفاتر توسعه آموزش در دانشکده ها
تاریخ |
دانشکده |
بازدید کننده |
پیگیری نتایج |
20/3/1403 |
پزشکی |
مشاورین مرکز |
عباسی |
12/4/1403 |
پیراپزشکی |
مشاورین مرکز |
عباسی |
10/5/1403 |
داروسازی |
مشاورین مرکز |
عباسی |
18/6/1403 |
دندانپزشکی |
مشاورین مرکز |
عباسی |
11/7/1403 |
مدیریت |
مشاورین مرکز |
عباسی |
20/8/1403 |
توانبخشی |
مشاورین مرکز |
عباسی |
13/9/1403 |
پرستاری و مامایی |
مشاورین مرکز |
عباسی |
18/10/1403 |
تغذیه |
مشاورین مرکز |
عباسی |
16/11/1403 |
بهداشت |
مشاورین مرکز |
عباسی |
14/12/1403 |
علوم نوین |
مشاورین مرکز |
عباسی |
ارائه مشاوره به گروه های آموزشی در حیطه برنامه ریزی درسی
دانشکده |
گروه |
سمت |
نام استاد |
استاد مشاور |
موضوع مشاوره (درس) |
پزشکی |
طب ایرانی |
مدیر گروه |
دکتر نیمروزی |
دکتر کشاورزی |
ارائه درس طب ایرانی |
پرستاری |
پرستاری |
رئیس دانشکده |
دکتر شایگان |
دکتر کشاورزی |
ایجاد رشته کارشناسی ارشد درد |
مدیریت |
مدیریت |
معاون آموزشی دانشکده |
دکتر روانگرد |
دکتر کشاورزی |
اجرای درس مدیریت بحران |
پزشکی |
معارف اسلامی |
مدیر گروه |
دکتر شمسایی |
دکتر کشاورزی |
اجرای درس جمعیت و فرزندآوری |